Publisert av: juneih | 27 november, 2009

5. Reisebrev – Sail Away

Etter 16 timer paa nattbuss er vi naa kommet til Rainbow Beach. De siste nettene har vi stort sett tilbragt i telt eller paa buss, saa det skal bli fint aa sove i seng med madrass, rene laken og do rett i naerheten. Vi kom fra Airlie Beach hvor vi har vaert paa en flott seiltur i nesten 3 dager. Vi kastet loss tirsdag formiddag og fortøyde for siste gang i tide til sen lunsj i gaar torsdag.

Whitsunday Islands

Vi var 30 stykker paa seilturen pluss et mannskap paa fire. Vi mønstret paa Matador, en 85 fots seilbaat, mer informasjon om baaten finnes for alle interesserte sjøulker her.

Da vi heiste seil etter lunsj tirsdag satte vi kursen i kaptein Cooks sjøspor mot noe populaert kalt Whitsundays. Hvis du noen gang har sett postkort av helt kritthvite strender, saa er de tatt her. Se eksempel paa postkort/turistfoto nedenfor.

June og Espen foran White Haven Beach

Whitsundays er en øygruppe noen sjømil utenfor Airlie Beach (uttales erli), de ble kjent for den vestlige verden da kaptein Cook seilte gjennom omraadet paa slutten av 1700-tallet nettopp rundt pinse, derav navnet Whitsundays.

De fleste øyene er beskyttet mot utvikling av naeringsvirksomhet (les: hotell), unntaket er luksusøya Hayman Island, og Hook Island som har en sliten bar av en litt mer ryggsekkturist-vennlig karakter. Det er den eneste baren i Australia der man ikke trenger aa ha paa seg sko eller skjorte, mottoet er: «No shirt, no shoes, no worries».

Dag 1 startet som nevnt tidligere rundt lunsj, og etter rundt 4 timer seiling naadde vi første snorklestopp. Det var ikke like bra forhold som i Great Barrier Reef, men det var uten tvil nydelige koraller og masse fargerik fisk. Utpaa kvelden dro vi videre til baren paa Hook Island. Seilbaaten la seg paa svai utenfor og vi fikk tilberedt middag.

Av de 30 passasjerene ombord, skulle 20 sove ombord og resten i telt paa land ikke langt fra baren. Vi var en av de heldige lotterivinnerne som skulle sove i telt, og allerede klokken ni (!) var det transport av «Campers» til teltleiren. Sjøluft tar paa saa vi fikk senere vite at da transporten var tilbake sov alle ombord, og vi var vel ikke noe bedre selv…

Aa sove i telt gikk faktisk helt greit, vi benyttet jo ikke teltet paa dagtid, og derfor var det faa/ingen innsekter da vi skulle sove.

Hei alle sammen

Dag 2 startet tidlig. Vi skulle staa klare kl 6 ved et undervannsobservatorium bygd paa 60-tallet som laa en kort spasertur fra teltleiren. Dette var dagen vi skulle faa se den hvite stranden paa Whitsunday Island, ogsaa kalt Whitehaven Beach (se kart).

Whitehaven Beach er uvanlig hvit fordi den ikke bestaar av vanlig sand men av 98% silikondioksid. «Silica» er et mineral som kommer fra et 129 meter dypt hull under vann paa Whitsundays og er altsaa grunnen til at omraadet er saa sterkt beskyttet. Dette mineralet kan nemlig brukes til aa lage det reneste og sterkeste glasset i verden. Mineralet finnes bare to steder, paa Whitsundays og i Hubbleteleskopet. Glass leder som kjent ikke varme, og det merket vi godt, selv ikke i 40 varmegrader var det noe problem aa gaa barbeint. Ganske raatt!

Det var absolutt strengt forbudt aa ta med seg noe fra øya, utenom bilder. Etter oppfordring fra selskapet vi benyttet saa tok vi kun med et engangskamera – derav litt daarligere bildekvalitet paa denne bloggposten.

Fisk!

Etter aa ha rullet seg rundt i verdens mest ekslusive «sand» i et par timer var det paa tide aa dra til en ny plass for aa snorkle. Her var det bedre sikt i vannet og resten av ettermiddagen forsvant raskt. Tidlig kveld og ny natt i telt.

Siste dag gikk kjapt selv om vi stod opp klokken halv seks. Vi fikk med oss en aborginerhule paa Hook Island paa vei tilbake til Airlie Beach.

Naar man er ute og reiser saa er det ofte man kommer over noen karakterer som stikker seg litt ut. Skippern paa seilbaaten var en slik karakter. Han var en typisk sjømann: megabrun og solbrent samtidig, med altfor mange kraftuttrykk paa lur, det eneste som manglet var en sliten ankertatovering paa overarmen. Han hadde kanskje hatt litt for mange turer i strekk da vi gikk ombord – han var hvertfall relativt lei av turister. Big-Kev som han kalte seg, visste tydelig hva han drev paa med, men klarte aa aerte paa seg en del av gjestene med kommentarene han serverte. Vi saa klare likeheter mellom ham og charter-Svein. Han brukte aldri navn paa gjestene f.eks- bare darling, dude, tall guy, shorty, babe, doll, mate osv. Paa slutten av turen var vi vant til baade ham og kjeften hans – Big Kev visste seg aa vaere ganske koselig!

Hvis noen lurer, lød vi navnet «The scientists» etter en bli-kjent-øvelse som innvolverte noen traader man skulle komme seg løs fra.

Naa skal «The scientists»  snart legge seg i en ekte seng for første gang paa en stund. I morgen er det atter en telttur paa gang – de neste tre dagene skal vi paa oppdagelsesferd i 4wd jeep paa Fraser Island med 9 ukjente mennesker.  Det er ikke mobildekning, eller internett. No worries. Saa vet dere det.

Snakkes paa andre siden av helgen!

Responses

1. Hallo folkens! Litt av en båt dere har vært på tur med ja… Må ha vært en flott opplevelse…

2. hei på dere naboer… for å toppe hele opplevelsen deres kan jeg få meddele at det har vært grått og regnet helt siden dere dro. Derfor skummer vi fort over bildene, av ren misunnelse… Dere er savnet. God tur videre!

3. Heia June og Espen. Vi leser alle brev med iver og glede, må dere sjekke hvordan det er for de som kjøre mc. Lykke til videre. hilsen mamma og pappa i Tromsø

• Vi har sett lite til motorsyklister, kanskje fordi det er for varm? Veiene er ganske daarlige saa det er mye veiarbeid ogsaa.. Men vi har nettopp tilbragt 3 dager paa en sandoey, og der var det 3 motorcrossyklister – de saa ut som de storkoste seg!

4. Hallo «farende fanter»! Kjempeartig å følge dokker på reisen. Regna med vi får se mange fine bilda etterhvert. Ha en fortsatt fin tur!